Hur Chark-SM syns i butiker runtom i landet är en viktig del i arbetet med att föra tävlingen närmare konsumenterna. En rad aktiviteter planeras för att göra Chark-SM synligare och mer välkänt.
En ny webbplats med tydlig konsumentinformation som enkelt kan nås via smartphones och läsplattor, QR-kod, broschyrmaterial och informationstavlor i butiker och ett samarbete med City Gross – det är några av de aktiviteter som planeras.
Lyssnar på företagen
Var arbetet slutligen landar beror på responsen från branschen.
– Just nu lyssnar vi på både tävlande företag och butiker för att få in tankar om och synpunkter på vilka behov som finns och vad som fungerar bäst i butik, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM på SIK.
Konsumentinriktad webb
Informationen och strukturen på den nya webbplatsen riktar sig omedelbart till konsumenten. Dessutom kommer medaljvinnande produkter att exponeras mycket tydligare.
– Initialt handlar det om SM-vinnarna, men de kommer att utökas med alla guldmedaljörer och eventuellt alla medaljörer. Det ska vara enkelt för konsumenten att se vilka produkter som håller bäst kvalitet i Sverige, och vilka företag som de tillverkas.
Artikel publicerad i tidningen Kött&Chark nr 6 2012.