Regelverk Kött & Chark-SM 2024
Produktkrav
- För att få delta i Chark-SM måste den tävlande produkten ha ett kött-, blod- eller slaktbiproduktinnehåll på minst 20 % (vikt). Definition från EU:s tulltaxa, avdelning IV – Beredda livsmedel, kapitel 16. Detta krav gäller inte klass 18 Vego, lakto-ovo vegetarisk eller vegansk, där inget kött får förekomma.
- Produkter ska skickas in hela. Säljs produkten skivad ska hel produkt skickas in för att kunna bedömas på rätt sätt. För bacon som enbart säljs skivad, ska både skivad och hel produkt skickas in.
- Det skall vara samma recept på produkten som bedöms, såväl skivad som hel, som når konsument.
- Tävlingen är öppen för charkuterier och vego, lakto-ovo vegetarisk eller veganska produkter som är tillverkade i Sverige och som finns på den svenska marknaden. För att visa att den tävlande produkten finns på marknaden ska företaget vid anmodan kunna uppvisa minst fem försäljningsställen.
- Ett försäljningsställe skall vara en plats där en konsument vid ett besök kan köpa produkten. Denna plats kan t.ex. vara en butik, ett gatukök, en restaurang eller en onlineplattform. Försäljningsställen av tillfällig karaktär som enstaka cateringuppdrag eller enstaka marknader räknas inte som försäljningsställe. För att den tävlande produkten ska anses finnas på marknaden i tillräcklig utsträckning ska den ha minst fem försäljningsställen (ex butik, gatukök, restaurang). För att försäljning på en onlineplattform ensamt ska anses uppfylla kravet ska produkten gå att köpa och få levererad till minst fem orter i Sverige.
- Grundregeln är att produkten skall finnas tillgänglig på försäljningsstället vid tävlingstillfället (år 2024 avses med vid tävlingstillfället vecka 40), men för säsongsprodukter som exempelvis julskinka görs undantag. För sådana produkter gäller att försäljningsstället ska kunna intyga att produkten brukar köpas in för försäljning under produktens säsongsperiod.
- Produkter får inte specialtillverkas eller särbehandlas inför tävlingen, utan skall motsvara den produkt som finns på marknaden. Stickprov kan göras genom att produkter skickas till analys och genom att produkter, motsvarande dem som skickats in till tävlingen, hämtas från lämpligt försäljningsställe för jämförelse med de tävlande produkterna. Om ett företag exempelvis har ett särskilt recept för den påläggsskinka som säljs skivad är det den varianten som ska skickas in som hel produkt för bedömning om man vill kunna märka dess förpackning med eventuella kvalitetsstämplar.
Förtydliganden
Klassen Traditionell chark innehåller traditionella charkuterier som inte faller inom övriga klasser. Detta är exempelvis pölsa, grynkorv, köttkorv, hackkorv samt blodpudding, vilket gör det till en bred klass. Viktigt för hela gruppen är att smaken ska vara balanserad och karakteristisk för produkttypen. Produkten ska ha jämn färg, form och konsistens. Om produkten är rökt ska det synas en tydlig skillnad mellan utsidan och snittytan.
Notera att produkterna medister och mortadella tävlar i klass 8 Milt kryddade korvar.
När det gäller charkprodukter av fågel gjordes flera förtydliganden inför Kött & Chark-SM 2022. Helköttsprodukter av fågel med användning liknande julskinka kan tävla i klass 2 Kokta helköttsprodukter och köttbullar av fågel kan tävla i klass 2 Köttbullar och hamburgare. ”Baconliknande” produkter av fågel kan inte tävla i någon klass i Kött & Chark-SM 2024. Tillverkningssätt och egenskaper hos dessa produkter skiljer för mycket för att kunna tävla i klass 16 Bacon och rökt sidfläsk.
Bedömning
Domarpanelen består av personer med god produktkännedom och är sammansatt av representanter för charkindustrin och dess leverantörer samt från handeln, konsumentsidan och matskribenter.
Tanken är att produktbedömningen inom Kött & Chark-SM skall leda till en kontinuerlig kvalitetsutveckling av de svenska produkter som går att finna i charkdiskarna. En utmärkelse ger prestige och inspiration för företagen och dess medarbetare. Företag med produkter som inte uppnår guldkvalitet får råd och synpunkter via domarnas bedömningsblanketter.
Tävlande produkter och företag som erhåller Svensk Mästare eller, guldkvalitet, kommer att presenteras publikt. Uppgifter om tävlande produkter och företag som inte når denna nivå i bedömningen hanteras konfidentiellt
Logotyp och stämplar
- Framgångar i Chark-SM innebär en prestige- och en marknadsföringsfördel för det deltagande företaget. Såsom deltagande företag betraktas det företag som skickade in och anmälde produkten till tävlingen. Det är således endast det deltagande företaget som vid SM- eller guldvinst kan titulera sig guldvinnare eller Svensk Mästare.
- Som SM- eller guldvinnare har man rätten att använda Kött & Chark-SM:s respektive symboler från den aktuella vinstdagen. I generellt marknadsmaterial får man ange att företagets produkter har fått utmärkelser i Chark-SM. I marknadsföringssammanhang är det dock viktigt att specifika utmärkelser (SM- och guldstämpel) kopplas till just den produkt som har bedömts och deltagit i tävlingen. I butiksmaterial är det således tillåtet att använda Chark-SM:s kvalitetsstämplar om kopplingen till den aktuella produkten är tydlig. När det gäller märkning på specifika produkter får endast de vinnande produkterna märkas och då skall Chark-SM:s symboler med vinstår användas. Chark-SM:s stämplar med vinstår får användas på produkterna även efter att nya vinnare utsetts vid senare års tävlingar.
- 2012 infördes nya kvalitetsstämplar. Kvalitetsstämplar med det tidigare utseendet får inte längre användas. Chark-SM:s symboler för år 2012 och uppdaterade kvalitetsstämplar för tidigare år finns tillgängliga för nedladdning här. Obs! Endast Chark-SM:s egna kvalitetsstämplar från 2012 och framåt får användas.
- Vid användning av Chark-SM:s logotyp eller stämplar ska profilguiden för Chark-SM alltid följas. Profilguiden finns för nedladdning här. Om Chark-SM:s symboler missbrukas har Chark-SM möjlighet att begränsa ett företags rätt att använda symbolerna.
Pokaler
Den Svenska Mästaren i varje klass får ett vandringspris i form av en pokal i samband med prisutdelningen. Vandringspriset får vinnaren behålla fram till 6 månader innan nästkommande Kött & Chark-SM, vartefter priset insänds till:
Kött & Chark Event i Sverige AB
Torstenssonsgatan 9 NB
114 56 Stockholm
Framtida regler
Kött & Chark-SM förbehåller sig rätten att uppdatera och ändra dessa regler. Vinnare från tidigare år är skyldiga att anpassa sin användning av Chark-SM:s symboler till aktuellt regelverk.
Vid frågor kontakta
Magnus Därth
KCF
Telefon 076-842 65 33
e-post: Magnus.darth@kcf.se