Med huvuduppgift att informera om svenska köttets mervärde är Svenskt kött en av de stolta huvudsponsorerna för Chark-SM. Vd Elisabet Qvarford har varit med som jurymedlem tidigare men det är första gången företaget är med som huvudsponsor.
Den framgångsrika frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött kommer vid årsskiftet att övergå till märket Kött från Sverige och bli en del av den utökade frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Branschorganisationen Svenskt kött kommer fortsätta arbeta med att ge kunskap och inspiration kring allt som har med svenskt kött, charkuterier med svensk köttråvara och nyttan av svensk djuruppfödning att göra.
– Det är en av anledningarna att vi sponsrar Chark-SM, vi vill tydliggöra vår framtida roll, säger Elisabet Qvarford.
Hon tycker att det är både med och motvind i köttbranschen, kött utsätts ofta för stark kritik vad gäller klimat- och hälsoperspektiv.
– Samtidigt har efterfrågan på det svenska köttet aldrig varit större. Det är väldigt roligt, Svensk kött finns ju till för det! Vi kommer fortsätta att eftersträva att det även fortsättningsvis finns en stor efterfrågan på svenskt kött och att hela branschen ska vara lönsam.
Elisabet Qvarford säger att det är otroligt viktigt att svenska charkuterier håller en hög standard och värnar om hantverket, sponsring är ett sätt att uppmuntra. Om det är något hon vill se mer av så är det lufttorkade produkter.
– Kunderna ska inte behöva köpa lufttorkad skinka från Italien och Spanien som ligger i topp vad gäller användning av antibiotika. Det finns potential att göra mer på hemmaplan.
Hon ser fram emot kommande bankett och seminarier.
– Man lär sig mycket och det är väldigt trevligt att träffa folk från branschen. Jag gillar Chark-SM, det är en så positiv tävling som har till syfte att vidareutveckla tillverkning och förädling. De som skickar in produkter får återkoppling från domarna om vilken utvecklingspotential som finns. Nu när Chark-SM närmar sig kommer Svenskt kött att profilera sin medverkan, bland annat genom sociala medier där organisationen redan är väldigt aktiv. Eller vad sägs om över 3 000 följare på såväl Instagram som Twitter och 16 000 på Facebook?
Fakta Svenskt Kött
● Kontor i Stockholm.
● Bildades 2010.
● Svenskt kött ägs av Svenska Köttföretagen,
LRF, Sveriges Nötköttsproducenter,
Sveriges Grisföretagare och
Svenska Fåravelsförbundet.
● Sprider kunskap och inspiration
om svenskt kött och charkuterier
med svensk köttråvara samt nyttan
av svensk djuruppfödning. Skapar
opinion och deltar i debatter. Utbildar
butiksmedarbetare i kött- och charkuterikunskap.
● Branschorganisationen Svenskt kött
är en varumärkesoberoende organisation
som fram till nu har utvecklat,
förvaltat och kontrollerat den frivilliga
ursprungsmärkningen Svenskt kött.
Svenskt kött-märket övergår under
2016 successivt till att bli märket Kött från Sverige