Förpackningsseminarium onsdag 16 oktober kl 14.30-17.00

    André Hindersson, CEO & Founding Partner, Designkontoret Silver: Hur man kommunicerar med förpackningen i butik.

    Jag ser fram emot att dela mina tankar om vad som krävs för att nå konsument trots mindre display yta på förpackningen. Jag kommer även att diskutera de utmaningar vi inom branschen står inför när det gäller hållbarhet, ur byråns perspektiv, och vad vi kan göra redan nu för att möta dessa. Genom mitt arbete med strategisk design för både nationella och internationella varumärken har jag samlat värdefulla insikter, säger Andre Hindersson från designbyrån Silver som är rankad bland världens topp 20 varumärkes- och designbyråer enligt Pentawards.

    Mats Jeppsson, Innovation Manager, Emballator: Lagstiftning (PPWR) & trender

    Den nya förpackningslagstiftningen, PPWR, är omfattande och snårig att sätta sig in i. Det viktigaste som berör livsmedelsförpackningar kommer jag att belysa och där ingår exempelvis hur vi bör tänka kring design för återvinningsbarhet gällande plastförpackningar samt trender som lagstiftningen kan föra med sig, säger Mats Jeppsson.


    Erik Månsson, CEO, Innoscentia AB: Framtidens smarta förpackningar – är de redan här?

    Jag ser fram emot att dela de senaste framstegen inom smarta och intelligenta förpackningar på Kött & Charkuteridagarna. Förpackningar som inte bara förlänger produkternas livslängd utan även bidrar till att minska matsvinnet och förbättra logistikflödena är snart verklighet. Åhörarna kan förvänta sig en inblick i den senaste teknologin och vad dessa innovativa lösningar kan innebära för industrin i framtiden, säger Erik Månsson.

    Henrik Pålsson, Professor Förpackningslogistik, Lunds universitet: Klimateffektiva förpackningar – forskningsfront och innovation

    Att möta kraven på minskad miljöbelastning samtidigt som vi optimerar transporteffektivitet och minimerar matsvinn är en utmaning. Med forskningsbaserade verktyg kan vi ta fram smartare förpackningslösningar som inte bara uppfyller lagkraven utan också driver innovation inom hela branschen, säger Henrik Pålsson.

    Carina Manestam, kundansvarig Näringslivets Producentansvar: Producentansvaret – för förpackningar 2024

    Att välja rätt förpackningsmaterial kan sänka förpackningsavgifterna samtidigt som det hjälper dig att uppfylla lagstiftningen. Låt oss ta kliv mot ett mer cirkulärt samhälle!, säger Carina Manestam.

    Marie Malmberg Lavsen, VD Packbridge: Vägen framåt: Helhetsperspektiv & samarbete är nyckeln i omställningen!

    Genom konkreta och inspirerande exempel vill denna presentation belysa vikten av samarbete och ett holistiskt perspektiv, där förpackningen spelar en avgörande roll, i omställningen. Efter denna presentation ska det vara tydligt varför optimerade förpackningar spelar roll, varför kampen mot matsvinn förtjänar större insatser och hur beteendeförändringar i alla led är avgörande för ökad hållbarhet, säger Marie Malmberg Lavsen.

    Programmet startar klockan 14.30 och avslutas kl 17.00. Efter avslutat förpackningsseminarium avrundar vi kvällen med mingelmiddag i branschutställningen.

    Heldagskonferens torsdag 17 oktober kl 9.30-15.30

    Kl 9.30-10.30: Automation & Effektivisering för konkurrenskraft

    Magnus Därth, vd Kött & Charkuteriföretagen hälsar välkomna och berättar vad som är på gång i höst.

    Landshövding i Skåne, Anneli Hulthén inviger branschmässan och konferensen.

    Det är glädjande att valet föll på Malmö när Kött & Charkuteridagarna för första gången anordnas utanför Göteborg. Skåne län är ett viktigt centrum för livsmedelsindustrin och jag är säker på att dessa dagar kommer skapa värdefulla möten mellan olika aktörer som är verksamma inom branschen, säger Anneli Hulthén, landshövding Skåne län.

    Dennis Brandborg Nielsen, Centerchef, Danish Meat Research Institute: Varför jobba med automation?

    Lars-Gustaf Gustafsson, Produktionslyftet: Produktionseffektivisering. Vad är slöseri och hur det påverkar företags utvecklingsmöjligheter.

    Jag ser fram emot att diskutera hur produktionseffektivisering kan bidra till att förbättra både arbetsmiljö och företagsutveckling på Kött & Charkuteridagarna. Genom att identifiera och eliminera slöseri i produktionsprocesser kan företag frigöra resurser och skapa mer värdeskapande flöden. Åhörarna kan förvänta sig konkreta metoder och insikter om hur de kan optimera sina processer för en hållbar utveckling och ökad konkurrenskraft, säger Lars-Gustaf Gustavsson på Produktionslyftet.

    Kl 11.00 -12.00: Morgondagens krav på hållbarhet

    Nicklas Amelin, EU-expert, Livsmedelsföretagen: Vad händer med Farm to fork och EU:s gröna giv efter valet – spaning inför den nya mandatperioden?

    Jag ser fram emot att delta på Kött & Charkuteridagarna och dela min spaning inför den nya mandatperioden. Frågor om hållbara livsmedelssystem och tryggad livsmedelsförsörjning står högst på agendan inom EU, och efter valet står vi inför stora beslut som kommer att påverka hela vår bransch. Under föreläsningen kommer jag att gå igenom vad vi kan förvänta oss av EUs gröna giv och Farm to Fork-strategin, och hur dessa kommer att påverka svenska livsmedelsproducenter. Det blir en viktig diskussion för alla som vill förstå vad framtiden kan innebära för livsmedelssektorn, säger Nicklas Amelin.

    Panelsamtal med

    • Mattis Bergquist, Chief sustainability Coop Sverige
    • Elina Matsdotter, Hållbarhetschef, Scan Sverige AB
    • Emelie Hansson, Hållbarhets- och kvalitetschef Martin & Servera
    • Märta Jansdotter Aguirre, VD Gröna Gårdar

    Att tänka helhet och se till vad livsmedelsproduktion kan bidra med på ett mer hållbart sätt är viktigt och inte fastna i enbart klimatfrågan t ex. Ser man helheten så finns det fler bra lösningar framåt som vi tillsammans kan göra till verklighet, säger Mattis Bergquist.

    Att arbeta med hållbar utveckling inom hela sin värdekedja – från gård till gaffel – är allt mer angeläget, både utifrån lagkrav och kundernas förväntningar. På Scan Sverige har vi varit tidiga med att inkludera hela värdekedjan och våra leverantörer, svenska lantbrukare, i vårt hållbarhetsarbete. Något som vi har stor nytta av idag, säger Elina Matsdotter.

    Genom att mötas och förstå varandras perspektiv kan vi tillsammans skapa en hållbar livsmedelsvärdekedja, säger Emelie Hansson.

    Jag ser fram emot att få samtala om hållbarhet. Jag upplever att den yttre bilden av branschen är att vi inte bryr oss om frågan, medan den tas på stort allvar internt, säger Märta Jansdotter Aguirre.

    Kl 13.00-14.00: Inspiration-och trendföreläsning

    Lennart Wallander på Food & Friends ger exklusiv förhandsvisning av årets stora trendspaning för mat, måltider & dryck.

    De senaste åren har våra matvanor präglats av lågkonjunkturen på flera sätt; vi har jagat låga priser, valt maträtter som påmint om lyckligare tider och tröstat oss med glass, godis och sötade drycker. När pendeln nu svänger mot ljusare tider så möter vi nytt sammansatt matlandskap. Vi vågar lämna tryggheten och börja experimentera. Vi kommer blanda det bästa från olika kök och prova nya smaker. Vi omvärderar bekanta produkter och lägger om våra måltidsrutiner. Och när de senaste årens mörka moln skingras så upptäcker vi frågor som legat begravda och nu måste besvaras, säger Lennart Wallander, Food & Friends.

    Kl 14.30-15.30: Marknad i fokus, går vi mot bättre tider?

    Caroline Uddström, Sales Director Advanced Analytics Nordics och Mette Berggren, Senior Sales Consultant Advanced Analytics Sweden: Lägger vi mer kött på tallriken framöver?

    Vi ser fram emot att lyfta fram de viktigaste trenderna som formar framtidens köttkonsumtion under Kött & Charkuteridagarna. Genom att analysera den ekonomiska situationen och dess påverkan på konsumenternas val, samt utvecklingen inom veganska alternativ och flexitariantrenden, kommer vi att ge en tydlig bild av vart marknaden är på väg. Att vara en del av detta samtal och knyta nya kontakter i branschen känns både spännande och betydelsefullt.

    Carl Eckerdal, Chefekonom, Livsmedelsföretagen: Är vi på väg ur de tuffa tiderna?


    Mats Heljestrand, kategorichef kött, ICA: Hur ser efterfrågan på kött och chark ut i ICA-butikerna? Och vilken roll spelar ursprunget egentligen?