KOMMUNIKATION NYCKELN FÖR SVENSKT KÖTT

 

Publicerat den av & kategoriserat under Chark-SM, Sponsorer.

Svenskt Kött är för andra gången en av huvudsponsorerna till Chark-SM. Vd Elisabet Qvarford sitter i juryn
under tävlingarna och ser hela evenemanget som en höjdpunkt för branschen.

– För oss på Svenskt Kött är Chark-SM väldigt viktigt. Som för många andra aktörer inom branschen är detta ett
sällsynt tillfälle för oss att träffa alla företag och samarbetspartners. Att öga mot öga ha en dialog och kunna få och
ge feedback till verksamheterna är en ynnest. Vi har en stor import av charkuterier och charkråvara till Sverige
och svenska tillverkare måste konstant utvecklas för att hålla jämna steg med den internationella konkurrensen,
säger Elisabet.
Elisabet Qvarford har varit på Svenskt Kött i sex år, två år som vd, och är lite av en udda fågel i köttbranschen. Där
de flesta har en livsmedelsbakgrund kommer hon från kommunikationsvärlden.
Och det är just det som ligger i hennes uppdrag, att kommunicera mer om svenskt kött; med beslutsfattare,
konsumenter och alla som berörs av svensk köttproduktion. Efter EU-inträdet 1995 gick produktionen ned i den
svenska köttindustrin. En förklaring var den stora importen av utländskt kött och att konsumenterna inte handlade
svenskt. Kanske var fördelarna med att välja svenskt inte tillräckligt tydligt kommunicerade till allmänheten.

– Beslutet att köpa svenskt kött ska inte ske i butiken, valet ska redan vara gjort. Då har vi skött vårt jobb. Men
märkningen Kött från Sverige gör det lättare för konsumenten att hitta det svenska köttet och charkprodukterna
med svensk råvara, säger Elisabet.
Svenskt Kött kommunicerar idag på många olika sätt för att nå alla intressenter där det passar dem bäst. Och det finns mycket att göra. Mat och miljö är heta frågor och något som engagerar i alla samhällslager.

Att nå ut och utbilda kring fördelarna med att äta svenskproducerat är nyckeln i Svenskt Kötts kommunikationsarbete. Extra viktiga att nå är unga människor som idag vill göra medvetna
val när det kommer till livsmedel.
Läs hela artikeln om Svenskt Kött i senaste numret av Kött & Chark no.4