Koreanska köket en av flera trender

 

Publicerat den av & kategoriserat under Chark-SM, Den Stora Charkdagen.

Culinar – huvudsponsor för Chark-SM för tredje året

Jan Lewén är ny försäljningschef på Culinar sedan några månader. Tillsammans med sina kollegor förbereder han just nu för de nyheter som ska presenteras i samband med årets Chark-SM. Som en central partner i charkföretagens utvecklingsarbete spanar man mot framtidens trender för charkdisken.

– Vi ser just nu fyra större trender som vi fokuserar på och kommer att presentera nyheter för. En av dem är det koreanska köket, som är en global trend och som vi spår är på väg till Sverige och charkdisken. Det koreanska köket för inte bara med sig smaker som ingefära, koriander och sesam, utan handlar om hela matkulturen med smårätter, dumplings och ofta hälsosam mat.

Möjligheter för charkuterierna
– Den andra av trenderna är förädling av kött och charkuterier, såväl till smak som förpackning. Det kan till exempel vara att förfina och höja gatuköksmaten, och flytta in den i finrummen och till charkdisken. Som tredje trend ser vi en fortsättning på arbetet med att minska salthalten i charkuterier, säger Jan Lewén.
Den fjärde trenden är en följd av debatten om köttindustrins miljöpåverkan och minskad köttkonsumtionen. Där handlar det kanske istället om att hitta bra lösningar för att minska andelen kött i charkuterierna, eller till och med snegla åt det vegetariska hållet.
– Det är spännande trender som innebär stora möjligheter för charkbranschen och där vi, tillsammans med branschen, vill arbeta fram riktigt bra produkter.

Arbetar nära branschen
Jan Lewéns uppgift som ny försäljningschef handlar om just detta – att tillsammans med branschen hitta möjligheter för att få den nordiska marknaden för charkuterier att både vända och växa. Han har lång erfarenhet inom livsmedelsbranschen, senast från Orkla-koncernen, och är en person som tycker om när det händer mycket.

– Utvecklingen av branschen är också anledningen till att vi för tredje året i rad väljer att satsa stort på Chark-SM och delta som huvudsponsor. Det händer mycket och då vill vi vara aktiva och på tårna med nya möjligheter. Vi är väldigt duktiga på smak, och tillsammans med charkuteristerna som är otroligt duktiga på kött, kan vi lyfta charkbranschen in i framtiden.