I april försåg Chark-SM media med en lista över ”Sveriges bästa grillkorvar”, som innehöll alla guldvinnande grillkorvar från Chark-SM 2012. Kampanjen uppmärksammades av såväl traditionella media som av bloggare.
Inför julen 2013 skickades listan över ”Sveriges bästa julcharkuterier” ut till media. Inför grillsäsongen gjordes samma sak, fast nu med grillkorvar. Bland annat skrev Fri Köpenskap och vinmagasinet Livets Goda om Sveriges bästa grillkorvar och Värmlands Folkblad publicerade en artikel om den norska gränshandeln och de charkuterier och andra livsmedel som den samlar.
Även flera bloggare skrev om de charkuterier som lyftes fram i kampanjen. Till exempel syntes Per i Viken och Wurstmaster. Wurstmaster fick också besök av bloggaren bakom bloggen Matmamman, vilket resulterade i ett fint reportage om tillverkningen och charkuterierna.
Målsättningen med arbetet är att lyfta både Chark-SM och de företag som tävlar i Chark-SM, samtidigt som det hjälper konsumenterna att välja riktigt bra charkuterier. Chark-SM arbetar vidare med att öka synligheten och nyttan för såväl Chark-SM och de deltagande företagen som för konsumenterna.