Så mycket skrev media om Chark-SM 2012

 

Publicerat den av & kategoriserat under Chark-SM, Chark-SM - tävlingen, Marknadsföring.

Totalt 265 artiklar i 120 olika tidningar, i såväl nationell och lokal dagspress som branschtidningar och magasin. Så mycket syntes Chark-SM 2012 i media.

Cirka 85 procent av artiklarna var direkt kopplade till specifika och namngivna företag och var, förutom något undantag, mycket positiva. Från början av 2012 till slutet av 2013, nämndes Chark-SM i tidningar från Blekinge Läns Tidning i söder till Norrbottens-Kuriren i norr. Lägg till detta nationell dagspress som Svenska Dagbladet, Dagens Industri, Aftonbladet och Expressen och stora regionala tidningar som Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Metro. Och då är inte radio, tv och sociala medier medräknade.

– Vad gäller uppmärksamhet i media så har Chark-SM utvecklats enormt. Från en handfull artiklar vid starten 2001 till drygt 100 artiklar Chark-SM 2004 och närmare 25 procents ökning mellan 2010 och 2012, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM på SIK.

Resultatet är en kombination av att medaljvinnande företag väljer att lyfta fram Chark-SM och ett medvetet kommunikationsarbete från Chark-SM:s sida.

– Vi vill att Chark-SM ska bli en självklar del i konsumenternas inköpsbeslut, därför är det också viktigt att vi syns. Chark-SM:s medaljer är en kvalitetsstämpel och en hjälp för konsumenten att välja charkuterier av riktigt bra kvalitet, säger Susanne Ekstedt.