Annonsering, bloggtävling, medaljer på förpackningarna, medial uppmärksamhet, butiksaktiviteter och hjälp vid införsäljning. Nyhléns Hugosons, Foodmark och Wurstmaster har alla använt Chark-SM i sin marknadsföring.
Nyhléns Hugosons, Foodmark och Wurstmaster var alla framgångsrika i Chark-SM 2010 och har därefter valt att på olika sätt använda sig av detta i sin marknadsföring.
Utomhus- och tunnelbanereklam
Gottfrids leverpastej har en historik som SM-vinnare sedan 2004 och Foodmark har i år använt guldmedaljerna från 2010 för att för första gången köra en rikstäckande utomhuskampanj och en tunnelbanekampanj i Stockholm för sin leverpastej.
– ”Bäst i test” ger självklart stora möjligheter. Vi har hela tiden använt oss av framgångarna för att marknadsföra oss i butik, men nu valde
vi en större satsning, säger Britt-Marie Rösner, nytillträdd marknadsdirektör på Foodmark.
I kampanjen ingår även ett samarbete med företaget Buzzador, där ambassadörer knutna till företaget får testa leverpastejen och sedan sprider omdömet i sina nätverk personligen eller via Facebook, bloggar etcetera.
– Kampanjen har varit väldigt framgångsrik. Försäljningen har ökat med 30 procent om man jämför med samma period förra året, säger Britt- Marie Rösner.
Medaljer på förpackningarna
Wurstmasters lammkorv har belönats med guldmedalj i flera Chark-SM.
– Vi ville stärka vårt goda renommé genom att berätta om våra vinster i Chark-SM, berättar Sven Hammare, vice vd och delägare på Wurstmaster.
Wurstmaster bestämde sig för att samla alla guldmedaljerna för lammkorven och trycka dem på förpackningen, samt använda sig av dem i annonsering.
– Vi märker en ökad nyfikenhet på Chark-SM i butikerna och det är definitivt ett argument vid införsäljning. Vi har ökat försäljningen markant varje år de senaste åren och Chark-SM har en del i detta.
Bloggtävling och medial uppmärksamhet
Nyhléns Hugosons fick bland annat SM-pokalen för sin julskinka 2010.
– Vi har använt ”Sveriges bästa julskinka” på affischer, vepor på stormarknader, banners på internet och i annonser, berättar Mathias Åberg, marknads- och försäljningschef på Nyhléns Hugosons.
Inför julen 2010 anordnade man en bloggtävling där inbjudna bloggare tävlade om att komponera Sveriges godaste julskinksmacka. Vinnaren röstades fram av konsumenter. Tävlingen var mycket lyckad med många blogginlägg och personer som röstade. Julskinkan har även fått en hel del medial uppmärksamhet.Att marknadsarbetet har varit framgångsrikt syns på försäljningen, som har gått jättebra.
– Vi har märkt ett större intresse från handlare och konsumenter runtom i landet. Utöver vår hemmamarknad i Norrland har vi även sålt till butiker i Stockholm, Västerås och Göteborg, säger Mathias Åberg.
Vid införsäljning till butiker är det framför allt historiken av många guldmedaljer och vinster som är viktig.
– Våra framgångar i Chark-SM genom åren visar att vi kontinuerligt håller en hög kvalitet. Det är definitivt ett bra försäljningsargument och bra för varumärket.
Artikel publicerad i tidningen Kött&Chark nr 5 2012.