– Jag behöver inte åka halva riket runt och besöka kunder, allihop kommer dit. Det säger Mats Andersson, försäljningschef på Lagafors Fabriks AB, om årets Chark-SM där företaget åter är med som klassponsor.
Chark-SM är ett av de få branschevent de är med på i Sverige, utomlands är IFFA och Anuga annars de viktigaste. Lagafors har varit med som klassponsor fem gånger.
– Chark-SM är en mässa där vi träffar många av våra kunder på ett avslappnat sätt. Det är en bra tillställning där möjlighet ges att visa upp sig och presentera företaget.
Mats Andersson säger att kunderna använder Chark-SM i sin egen marknadsföring.
– På vår hemsida gratulerar vi alla vinnare och medaljörer, framförallt de som vi lämnat pris till.
Laholmsföretaget Lagafors tillverkar rengöringssystem till livsmedelsindustrin sedan 50 år tillbaka.
– Tidigare har mest handfat använts för att desinficera händerna, nu ökar hygienpassager jättemycket. Vi har varit dåliga överlag i Sverige med sådant.
Lagafors har runt 70 procent av marknaden och ökar stadigt i Tyskland. – Vi fokuserar på hårdvaran som är vår huvudprodukt och säljer inga kemikalier.
Mats Andersson åker till Göteborg tillsammans med företagets VD Magnus Elmblad.
– Vi ser självklart fram emot banketten och även prisutdelningen, de som vinner blir både glada och stolta.
Under Chark-SM är det även många företag som väljer att delta som utställare. Björn Gustafsson, representant för danska Kalle Nordic ApS, säger att det är fjärde året man är med i den rollen. Genom att vara med på Chark-SM får han en god bild av hur marknaden ser ut och även möjlighet att utveckla sitt kontaktnät.
– En stor del av försäljningen får man genom personlig kontakt, vi följer upp alla vi mött på mässan. Vi brukar vara två som åker till Chark-SM-dagen, jag och en dansk kollega.
Företaget håller till i Landskrona och säljer fiber- och plasttarm till charkindustrin.
– Vi är med för att skapa kontakt med branschen och underhålla befintliga kunder. I montern kommer vi att visa varuprover och lämna ut broschyrer.
Kalle Nordic har med Chark-SM:s logga i alla sina mailutskick och berättar även om sin medverkan på hemsidan. Den avslutande banketten är ett festligt tillfälle att träffas.
– Det är skoj att se vilka som blir Svenska Mästare. Att vara leverantör till någon av dem är självklart positivt.
Vill du veta mer om mässan eller vara med som utställare? Maila oss på: info@charksm.se