Intresset är större än någonsin och på bara en månad bokades samtliga huvud- och klassponsorplatser till Chark-SM 2012. Fjärde huvudsponsor blev Protech. I år välkomnas dessutom handeln som femte huvudsponsor – det är City Gross som ökar sitt engagemang.
– Vi ser det som en spännande och viktig del av utvecklingen av Chark-SM att handeln kommer in som en mer aktiv aktör. Det är ytterligare ett steg i den riktning mot mer konsumentfokus som vi nu arbetar med, säger Susanne Ekstedt, projektledare för Chark-SM på SIK.
Även City Gross poängterar arbetet med att kommunicera Chark-SM mot konsument som en målsättning med deras ökade engagemang.
– Vi tror att vi kan vara en viktig spelare för att lyfta ut den här viktiga tävlingen bättre mot konsumentledet och göra den mer publik, säger Anders Karlsson, kategorichef på City Gross.
City Gross var med som klassponsorer Chark-SM 2010, och eftersom de var mycket nöjda med sitt deltagande kändes det naturligt att öka engagemanget i år.
– Vi arbetar nära den svenska charkbranschen och med stark lokal förankring på varje ort. Chark-SM är ett väldigt bra tillfälle att knyta kontakter och träffa samarbetspartners, eftersom alla duktiga både lokala och regionala producenter är med och tävlar, säger Anders Karlsson.
Artikel publicerad i tidningen Kött&Chark nr 4 2012